U kent ze wel, de ‘deel & like’ – berichten op het nieuwsoverzicht van Facebook.  Wellicht heeft u zelf reeds zo’n actie op poten gezet.  Dat u daarmee de Facebook Guidelines overtreedt en zelfs een boete van de kansspelcommissie riskeert, is dan misschien nieuw voor u.

Het lijkt zo efficiënt: een win-actie om massaal volgers bij te krijgen op uw Facebook-pagina.  Heel wat vrienden van uw bestaande volgers krijgen zo uw producten te zien op hun tijdlijn.
Met een goede campagne kan uw naambekendheid en uw verkoop plots razendsnel de hoogte in schieten. 

Vandaar dat iedere handelaar dan ook op deze trein lijkt te springen.  Open maar even uw Facebook-app en let even op het aantal ‘share en like’-posts die u ofwel onbewust voorbij veegt ofwel vrolijk deelt met uw vrienden.  Er lijkt maar geen einde aan te komen.

Maar… het mag eigenlijk niet. 

 

Lees hieronder wat zoal verboden is:

  • U mag uw volgers niet vragen om uw content te delen op hun persoonlijke tijdlijn.
  • Filmpjes van een tombolatrekking op Facebook zijn verboden. Een willekeurige verloting is strafbaar.
  • U mag deelnemers niet vragen om zichtzelf te taggen in een foto indien zij niet zelf op die foto staan. Een tag is immers altijd gekoppeld aan een persoon.
  • U mag deelnemers ook niet vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te plaatsen.
  • U mag geen bijdragen vragen om deel te nemen.
  • De uiteindelijke winnaar(s) van de wedstrijd mag u niet taggen op uw pagina. Uiteraard kan u wel posten dat de winnaar bekend is en dat hij / zij een e-mail of persoonlijk bericht mag verwachten.

 

We geven u enkele tips om het beter aan te pakken:

  • Iedereen (ook niet-volgers) moet kunnen deelnemen aan de wedstrijd.
  • U kan likes verzamelen en de likers mag u belonen.
  • U mag vragen om te reageren op geposte berichten of foto’s, of om iets te posten op UW pagina.
  • U mag een foto posten en bijvoorbeeld vragen naar reacties met originele antwoorden.
  • Als u werkt met een schiftingsvraag, voorzie dan in een verduidelijking zoals ‘de eerste reacties winnen’.
  • U kan gebruik maken van een app om de winnaar eerlijk te kiezen.
  • Het is een goed idee om vooraf een wedstrijdreglement op te maken om zo discussies achteraf te vermijden. Facebook eist dat u duidelijk aangeeft dat Facebook zelf gevrijwaard is en e de wedstrijd niet sponsort of goedkeurt.
  • Op Instagram hoeft u geen rekening te houden met de Facebook Guidelines en kan u wel nog vragen aan gebruikers om foto’s te posten op hun eigen account. Lotingen zijn hier echter ook verboden.

 

Wie de regels niet naleeft, riskeert dat zijn actie of pagina offline wordt gehaald. 
Wanneer u een tombola organiseert, bent u strafbaar en kan de kansspelcommissie u fors beboeten. 

Wees dus creatief met uw marketing!